Reizen

Fris reizen? Voorkom een jetlag!

Jetlag voorkomen

Op het moment van schrijven ben ik reeds 7 tijdszones voorbij gevlogen en begint de tweestrijd tussen de felle zon en mijn slaperige ogen voelbaar te worden. Mijn lichaam geeft aan dat het 3 uur ’s nacht is en dat ik allang al in bed had moeten liggen, terwijl de zonneklok in Maleisië 10 uur aangeeft. De welbekende jetlag.

Een jetlag is niets anders dan jouw biologische klok die gewoon retegoed werkt! Door het tijdsverschil tijdens je reis moet je een ander ritme aannemen dan je gewend bent. En wie houden het minst van verandering? Precies… Vrouwen hebben meer last van een jetlag dan mannen en gemiddeld genomen wordt beweerd dat voor elk uur tijdsverschil je lichaam een dag nodig heeft om zich aan te passen. Met de anti-jetlag tips in dit artikel ben jij zo van je jetlag af.

ANTI JETLAG TIP #1 – VOORBEREIDING, VOORKOM EEN JETLAG

Bouw je biologische klok alvast op (of af) in de goede richting. Vlieg je tegen de zon in (richting het oosten)? Begin dan bijvoorbeeld 3 nachten voor je vlucht elke avond een uurtje eerder naar bed te gaan en de volgende ochtend een uur eerder eruit. Zo sprokkel je al gauw de helft van je jetlag af! Beetje valsspelen, maar who cares?

Voorkom een jetlag

ANTI JETLAG TIP #2 – TIJDENS DE REIS

Een lange reis put je uit. Probeer daarom je reis zo te plannen dat je in de namiddag aankomt. Op die manier wen je sneller en “mag” je ook eerder naar bed! Kost het meer geld? Don’t bother, je bent een echte man, toch?

Het beste middel tegen een verstoring van je slaapritme is, niet geheel verrassend: slaap! Probeer in het vliegtuig zo goed en zo kwaad als kan te pitten. Neem oordoppen mee, prop een trui op en gebruik 1 mouw als slaapmasker. Moeite met slapen in iets anders dan je kingsize bed? Zorg dat je in ieder geval rust krijgt: ogen dicht en (alvast) dagdromen over witte stranden en wuivende palmbomen.

ANTI JETLAG TIP #3 – BIJ AANKOMST, VERKORT EEN JETLAG

Licht tegenstrijdig met anti-jetlag tip #1 is dat je een jetlag het best voorkomt door de pleister er snel af te rukken. Geen halve maatregelen! Ga gelijk mee in het ritme op je bestemming en doe geen middagdutjes. Het is soms flink afzien als je al 24 uur in touw bent, maar het werpt zijn vruchten af, echt waar. Moeite om wakker te blijven? Ga een rondje lopen, of beter: eet!

ANTI JETLAG TIP #4 – ETEN

Eten houdt je motor draaiende, en dat geldt ook voor je biologische klokje. Niks krijgt je zo goed in het ritme als je eetpatroon aanpassen. Meestal helpen de vliegtuigmaatschappijen je hier al mee door op gezette tijden ontbijt of wat dan ook te brengen.

Probeer zoveel mogelijk mee te gaan in het eetpatroon op je eerste dag van aankomst: ontbijt, lunch en diner op zo normaal mogelijke tijden.

Dit betekent niet dat je gelijk al moet aanpassen aan de levensstijl in je bestemmingsland. Als het op je bestemming bijvoorbeeld normaal is om pas rond 10 ’s avonds te dineren kun je die aanpassing nog even voor je uitschuiven: eet maar “gewoon” om 7 uur.

EDIT: Na een zware eerste dag, waarin ik me ongeveer voelde als een natte zak zand, was ik na de eerste nacht compleet in het ritme van Maleisië! Maar ik ben wel nog achter 1 tip gekomen.

EXTRA ANTI JETLAG TIP #5 – GEBRUIK MAKEN VAN JE JETLAG

Heb je tempels, parken of tochten die op de planning staan waarvoor je enorm vroeg moet opstaan? Maak dan gebruik van je jetlag en plan deze aan het begin van je reis. Doordat je slaap ritme nog is “aangetast” sta je makkelijker vroeg op of ga je makkelijker eerder naar bed (als je naar het oosten gaat). Gebruik deze dag gewoon als sprokkeldag zoals beschreven in TIP #1!


Antwoord